Hoorns huzarenstukje door de lucht

Tijdens het project Westfriesgasthuis toonde Brinkmann & Niemeijer Motoren de ruim aanwezige expertise. Naast de levering en plaatsing van een nieuw noodstroomaggregaat (NSA) op de zesde etage van het gebouw, verplaatste het bedrijf namelijk ook een bestaand NSA vanuit de kelder van het ziekenhuis naar dezelfde verdiepingsvloer. Een flinke klus die binnen een zeer strakke tijdsplanning met succes werd geklaard.

Projectleider Ronald Boterman is trots op het geleverde huzarenstukje. “Vergeleken met deel twee van het project is de plaatsing van het nieuwe NSA, een 1.000 kVA machine met een 16 cilinder MTU-motor, een relatief eenvoudig werk te noemen. Alhoewel, het was een behoorlijke uitdaging om de bijna zeven ton wegende set met behulp van twee torenkranen dertig meter omhoog te krijgen en binnen een speciaal gecreëerde ruimte op een betonnen plateau te plaatsen. Maar dat deel hebben we, net als het vervolg ervan, met succes afgerond.”

Met ‘vervolg’ doelt Boterman op de werkzaamheden rondom de plaatsing van het bestaande NSA, een 1.000 kVA machine, voorzien van een 18 cilinder MTU-motor. Deze eveneens zeven ton zware jongen werd eerst via nauwe ruimten en een steile helling uit de kelder gehaald. “Na een revisie en test in onze eigen werkplaats moest de machine vervolgens naar de zesde verdieping worden getakeld”, aldus Boterman. “Daar het dak intussen was gemonteerd, kon dat alleen door het aggregaat via een sparing van een afblaasrooster in de speciale ruimte te plaatsen. Daartoe hebben we met behulp van onder meer een compleet hulpframe en stalen H-balken een constructie gemaakt, waarover het NSA en de overige onderdelen naar binnen konden worden gerold. Maar aangezien er naast het gebouw geen plaats was voor een kraan, hadden we geen andere keus dan NSA en hulpframe ’s nachts over een afstand van zo’n vijftig meter met een 300 ton tele-kraan over het gebouw heen te tillen. Een werk dat het nodige vereiste van de kraanmachinist. Omdat het donker was, moest hij namelijk volledig op aanwijzing van een collega te werk gaan. Maar uiteindelijk is ook die klus met het gewenste resultaat geklaard. Na beide NSA’s voorzien te hebben van een geluidwerende omkasting, brandstofsysteem, uitlaat en aan- en afvoeren voor luchtkoeling, zijn ze ten slotte aangesloten op de elektrische installaties.”

 

Direct contact opnemen